Planningen II:De logica achter plannen
In deze 2-daagse module wordt ingegaan op verschillende soorten planningen. Wanneer en hoe stel je een planning op? Vragen die beantwoord worden tijdens deze training.
AanmeldenIn het kort
- Nader te bepalen
- 2 dagen
- 875
- 's-Hertogenbosch
Ook in de wereld van de bouw lopen we met regelmaat aan tegen projecten die niet binnen de geplande tijd zijn gerealiseerd. De keren dat het wel is gelukt, blijkt vaak dat er veel meer energie en tijd in is gestoken (en dus geld), dan van te voren was bedacht om dat voor elkaar te krijgen. De excuses zijn gemakkelijk gevonden en komen over het algemeen neer op het feit, dat ik er niets aan kon doen, omdat zij fouten hebben gemaakt en wij het daarom niet voor elkaar kregen.Goed leren plannen, maar ook weten welke factoren invloed kunnen hebben op een planning, is dus essentieel voor het slagen van een project.Natuurlijk ligt na het plannen de uitdaging er om je er aan te houden, maar als werkelijk goed is gepland, dan hebben we ook de tijd om (bij) te sturen.
Voor wie;
- Aankomend uitvoerder (minimaal 2 jaar werkervaring)
- Uitvoerder
- Werkvoorbereider
- Projectorganisator (max 5 jaar werkervaring)
Wat leer je;
In deze cursus gaan we geen planningsprogramma behandelen, maar juist de kennis en ervaring die benodigd is om een planning op te zetten en te begrijpen.
Dit doen we door veel af te wisselen tussen theorie en praktijk, waarbij we gebruik maken van eigen inbreng en ervaringen van de cursisten.
Je gaat samen actief met het plannen aan de slag, zodoende komen de dilemma’s van het plannen in beeld en leer je van elkaars inzichten.
Onderwerpen;
- Het kunnen opzetten van twee soorten planningen (ten behoeve van de realisatie van het project), los van de softwarepakketten:
- De Gantt/balken-planning
- Het Tijdwegdiagram
- Het kennen van de verschillende soorten planningen en planningsvormen, en weten waarvoor ze het meest geschikt zijn om in te zetten
- Het kennen en kunnen toepassen van de verschillende afgeleide planningen
- Kennen van de meest gebruikte planningsbegrippen, waaronder het kritieke pad en float
- Kennis hebben van interne en externe factoren die de planning kunnen beïnvloeden
- Verder ontwikkelen van vaardigheden als oordeelsvorming, probleemanalyse, doelen stellen, plannen & organiseren en kostenbewustzijn
Gewenste ervaring;
De deelnemer heeft enige ervaring met het maken van een planning, of is betrokken bij het opstellen van een planning.
Resultaat;
Branchecertificaat
Informatie Docent
Sjaak Luijten & Pieter van Mechelen
Uitvoeringsmanager en Projectleider bij Heijmans